Síť www dnes obsahuje kolem miliónu dokumentů. Vyhledávání jednoho konkrétního z nich může být velmi jednoduché, ale může se stejně dobře stát noční můrou. Důvodů je několik:
· celková velikost všech dokumentů, nabízených prostřednictvím WWW
· rapidní růst objemu dokumentů nabízených na WWW
· WWW není indexováno tak jako tradiční informační zdroje (knihovny, indexy časopisových článků
Vyhledávání se pochopitelně dnes již nedá realizovat přímým prohledáváním sítě podle hypertextových odkazů. Naštěstí existuje dnes již celá řada služeb, dostupných prostřednictvím sítě www, které nějakým způsobem usnadňují vyhledávání požadovaného dokumentu. Základním problémem je ale naučit se obsluhovat tyto služby. Naštěstí bývá dnes již jejich rozhraní natolik intuitivní, že přímo uživatele navádí k cíli. Někdy však pro svůj záměr potřebujeme jednoduše více, než napsat pojem do příslušného okénka...
Rozdělení momentálně dostupných vyhledávacích služeb |
||
Vyhledávací stroje (Search Engines
|
Charakteristika |
Příklady |
· Indexují veškerý text www stránky · Vyhledávání podle klíčového slova, snaha o doslovnou indexaci · Nerozdělují do kategorií · Databáze vytvářeny pomocí softwarových robotů s minimální účastí člověka · Velikost – od malých a specializovaných až po stroje s více než 90% pokrytím webu · Tvoří de facto kopii současného webu. |
||
Meta-vyhledávače (Meta-Search Engines) |
· Dotazují jiné vyhledávací stroje · Jsou rychlé, ale vyhledávají povrchně · POZOR! Zobrazují jen asi 10% výstupu dotazovaných vyhledávačů. |
|
Katalogové služby |
||
„Subject
Guides“ |
||
Specializované
databáze |
Závěrem je třeba říci, že obsluha vyhledávacích služeb se velmi liší. Je třeba číst konkrétní doporučení a návody, publikované provozovatelem konkrétní vyhledávací služby.
Obecné zásady:
·
Používejte logické operátory ve zvyklých významech:
(AND +, OR, NOT -), vyšší celky uzavírejte do závorek
medicína + urologie + (urolithiasis OR „močové kameny“) – operace
·
Pro velmi specifická témata používejte raději
fulltextové vyhledávání
·
Pro běžná témata jsou výhodnější katalogové vyhledávače.
·
Superspecifická témata se vám zpravidla nepodaří najít
napoprvé. Zvolte raději širší okruh, navštěvujte stránky a hledejte odkazy na
specielní databáze
Váš dotaz obsahuje ...
·
Jednoznačný termín nebo frázi: „reproduktor“,
„žárovka“, „Eric Clapton“, „Univerzita Palackého“ – Velmi snadno se
vyhledávají, dávají jednoznačné výsledky.
·
Nejednoznačný, ambivalení termín: „tiskárna“,
„hudba“ – zpravidla způsobí, že výstup vyhledávače zahltí naprosto
nesouvisející stránky
· Termíny a Fráze u nichž lze předpokládat velmi vysoký počet dokumentů: „computer literature“, „heavy metal“, „Microsoft Windows“, „alternativní umění“ – Zpravidla vyústí v nepřeberné množství dokumentů, které není možno prohlédnout.